14 profesori și 25 de elevi din Școala Gimnazială “Nanu Muscel” au participat marți, pe 2 decembrie, la activitățile proiectului “Educație digitală fără bariere cu Scratch Tactile” coordonat de Asociația Krontechies și sprijinit de către Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București.

Activitățile au făcut parte din programul internațional “Code4Europe - empowering the new generation of Young Digital Europeans” finanțat de Comisia Europeană și implementat de un consorțiu format din 45 parteneri europeni pentru a spori impactul inițiativei Europe Code Week (https://codeweek.eu/).
Prin acest proiect, Școala Gimnazială “Nanu Muscel” devine cea de-a doua școală Scratch Tactile din România, după Liceul Tehnologic "Carol I" Valea Doftanei. Asociația Krontechies, printr-un parteneriat cu Sistema THEAD, a lansat kiturile Scratch Tactile în România în 2024, cu ajutorul unei finanțări Meet and Code.
Participarea la proiectul ,,Educație digitală fără bariere cu Scratch Tactile” a fost o experiență deosebit de valoroasă atât pentru elevii noștri, cât și pentru colegii mei. Am descoperit resurse moderne, activități creative și o echipă dedicată, care a reușit să transforme tehnologia într-un instrument accesibil și prietenos pentru toți copiii. Mulțumim, Asociației Krontechies și partenerilor pentru oportunitatea oferită și pentru modul profesionist în care au organizat întreaga activitate. Suntem bucuroși să fim parte din această inițiativă europeană și deschiși să continuăm colaborarea pentru a aduce educația digitală mai aproape de fiecare elev. - Director, Prof. Laza Alina, Școala Gimnazială „Nanu Muscel”, Câmpulung

Prin folosirea kiturilor educaționale Scratch Tactile, elevii descoperă bazele programării și își dezvoltă în mod incluziv competențele digitale, gândirea critică, rezolvare de probleme și munca în echipă fără să fie nevoie de folosirea dispozitivelor digitale. Experiența de învățare construită cu ajutorul Scratch Tactile presupune realizarea unor secvențe logice (din piese de lemn) care “programează” diferite personaje (printate 3D) să se deplaseze pe o planșă tip matrice. De asemenea, toate elementele din kit oferă puncte de pornire pentru discuții despre incluziunea persoanelor cu dizabilități (în special cu dizabilități de vedere) și sunt gândite în special pentru aceștia.
Întâlnirea din 2 decembrie, în cadrul proiectului european „Educație digitală fără bariere cu Scratch Tactile” a reprezentat, ca fiecare propunere de activitate venită din partea Asociației Krontechies, o experiență reușită, plăcută, plină de energie și entuziasm. Mă consider de două ori norocoasă, deoarece am participat atât la training, alături de colegii mei, dar și pentru că elevii clasei pe care o îndrum au fost inițiați în utilizarea kiturilor inovatoare parcurgând, cu ajutorul celor două formatoare, primii pași în programare, fără ecrane, printr-un joc. - Mihaela Pîrșan, profesor înv. primar, Școala Gimnazială „Nanu Muscel”, Câmpulung
Cele 5 kituri Scratch Tactile cu care a fost dotată școala prin proiect vor fi folosite în continuare de restul elevilor din școală cu ajutorul profesorilor formați, fie în activități precum cele din Școala Verde sau Școala Altfel sau chiar și în cadrul orelor obișnuite, la orice materie.
Participarea alături de colegii mei la această activitate a fost o experiență cu adevărat valoroasă și inspirațională. Am descoperit un mod inovator, accesibil și captivant de a dezvolta competențele computaționale, atât prin programarea online pe platforma Scratch Tactile Junior, cât și prin lucrul offline, cu ajutorul kitului tactil. Procesul prin care am construit propriile coduri cu ajutorul secvențelor din kit și felul în care ne-am creat, în echipe, propriile povești, pe care apoi le-am văzut „prinzând viață”, a fost o lecție de învățare autentică, care ne-a deschis noi perspective asupra modului în care tehnologia poate deveni un instrument educațional sigur, intuitiv și incluziv. Sunt recunoscătoare pentru tot ceea ce am învățat și sunt nerăbdătoare să transmit aceste cunoștințe elevilor mei, convinsă fiind că vor avea un impact major în dezvoltarea lor și le vor trezi interesul pentru domeniul programării și al tehnologiei. Ați reușit să ne arătați că educația digitală poate fi accesibilă tuturor, cu adevărat „fără bariere”. - Pahonțu Rahela Prof. înv. primar, Școala Gimnazială “Nanu Muscel”

Activitatea a început într-o atmosferă relaxată. După ce ni s-a explicat despre ce este vorba, sala s-a umplut de un murmur curios, de comentarii amuzante și de dorința de a împărtăși celorlalți ceea ce tocmai descopeream. Activitatea nu doar că ne-a stimulat simțul tactil și creativitatea, ci ne-a oferit un sentiment vizibil de satisfacție pentru ceea ce am reușit să creăm.Experiența s-a încheiat cu zâmbete și cu dorința de a aplica la propriile clase această aventură senzorială. Mulțumim! - Liliana Ștefănescu, prof. inv. primar Școala Gimnazială “Nanu Muscel”

Mi-a plăcut cursul despre Scratch Tactile! A fost accesibil, ușor de înțeles si de aplicat si pentru noi si pentru copii. Ce am învățat pot aplica și în primii pași spre programare, dar și în activitatea de la clasă. - Firu Alina, profesor inv. primar, Școala Gimnazială “Nanu Muscel”
Sesiunea a fost foarte reușită și utilă, inclusiv pt activitățile de la gimnaziu. Mi-a plăcut modul clar în care au fost prezentate exemplele și discuțiile despre aplicarea lor la clasă. La final, a fost foarte interesantă ideea de a folosi kiturile și la orele de educație fizică pt a crea trasee interactive, exerciții de coordonare, orientare și lucru în echipă, care să îi implice pe elevi într-un mod diferit și mult mai atractiv. Mulțumiri pt atmosfera caldă și pentru inspirația oferită! - Neculăescu Ciprian, profesor educație fizică, Școala Gimnazială “Nanu Muscel”


Despre Asociația Krontechies
Asociația Krontechies construiește programe și resurse (pentru profesori din preuniversitar, tineri și copii) care îmbină educația digitală cu cea pentru natură.
